zondag 15 maart 2015

KWB Wandeling Engsbergen

15 maart 2015 - 10u42 - 20,74 km - 3:56:21 - Engsbergen (Tessenderlo)


Opnieuw een nationale wandeldag, maar deze keer eentje van KWB-Falos. De wandeling vertrok in Engsbergen, een gehucht van Tessenderlo. Iedere keer als we op de autostrade langs Tessenderlo rijden, zien we de petro-chemie. En dat is waar ik dan ook aan denk bij Tessenderlo, de vieze petro-chemie.

Vanaf vandaag veranderd dat: bij Tessenderlo, Engsbergen zal ik denken aan groen, natuur, variatie, heide en bossen. De wandeling vertrok bij 't Goor, en we waren nog geen 500 meter verder en zaten al volop in de natuur. Dit bleef zo, van het begin tot het einde. Het enige dorpje dat we tegenkwamen was Okselaar.

Het wandelen verliep vlot. Deze keer ging T. met me mee op pad, mijn echtgenoot. Voor hem was het lange tijd geleden dat hij nog eens zoveel kilometer ging wandelen. Maar eens een wandelaar, altijd een wandelaar. Het tempo lag hoog. De laatste kilometers deden pijn, en ik was blij om de aankomst te zien. Omdat we in de loop van de namiddag nog naar een verjaardagsfeestje moesten, hebben we weinig rust genomen, en dat moet ik zeker in mijn achterhoofd houden. Af en toe eens rusten is nodig.

Lichamelijk kwaaltje: een kleine 'blaar' op mijn rechter kleine teen.



Bij de wandeling kregen we een samenvattend blad over Engsbergen. Hierbij de informatie.

Engsbergen is een dorpskern in de gemeente Tessenderlo (provincie Limburg). Het ontstond als kleine plaats in de loop van de Middeleeuwen samen met de andere kleine kernen binnen de gemeent Tessenderlo. In de 15e eeuw bevond er zich in Engsbergen reeds een kapel. In 1840 werd de huidige kerk, de Sint-Luciakerk gebouwd. Deze werd in 2014 volledig gerenoveerd en is zeker een bezoekje waard. Naast de Sint-Luciakerk kan je in Engsbergen ook de Engsbergse Molen bezichtigen. De molenromp is een restant uit 1826.

In het zuiden, nabij de grens met Vlaams Brabant, bevindt zich het domein Asdonk, met natuurgebieden Dassenaerde - Groot Asdonk en de Schans. In het noorden vindt men natuurgebied Gerhagen, het groene wandelparadijs van Tessenderlo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten